Werknemer heeft privé problemen, wat doe je als werkgever?

Privé problemen bij werknemer

werknemers melden zich regelmatig ziek terwijl ze niet ‘ziek’ zijn. Hoe ga je daar als werkgever mee om?

De afgelopen jaren is, uit diverse onderzoeken, naar voren gekomen dat werknemers zich regelmatig ziek melden, maar dit dan net echt zijn. Verschillende problemen kunnen hiervan de oorzaak zijn. Soms is het een kip en ei verhaal, werknemers kunnen ook fysieke klachten krijgen door problemen. Als de problemen werk gerelateerd zijn, zullen werkgevers hier iets aan moeten doen, maar wat nou als de problemen privé gerelateerd zijn, zeggen we dan: eigen schuld, los dat zelf maar op?

Of is het verstandiger om met de werknemer naar een oplossing te kijken? Stel een werknemer voelt zich niet lekker, ervaart stress, wordt onzeker enz. enz. en je komt er als werkgever achter dat werknemer diep in de financiële schulden zit, privé. Help je dan of laat je het de werknemer zelf oplossen?

Vaak wil hulp helpen. Door de schulden te betalen (indien mogelijk) en een regeling te treffen, met daarbij de nodige hulp die er nodig is om hier bovenop te komen, is een stuk rustiger in het leven van werknemer dan zelf de problemen oplossen. Werken aan een oplossing is vaak voor beide partijen beter.

Of stel dat een werknemer rugklachten heeft, lijkt niet mee te werken aan de re-integratie en je komt er achter dat dit is omdat hij/zij de therapie niet zelf kan betalen.

Vaak is het werken aan oplossingen voor de werkgever een stuk goedkoper. Een zieke werknemer kost meer.

Zo zijn er tal van voorbeelden waarbij de oplossing, door met elkaar te kijken naar de problemen, zorg zal dragen voor meer rust in het leven van de medewerker.

Ook is een bijkomend voordeel dat een medewerker met een fijne gevoel voor het bedrijf zal werken en zich misschien meer zal inzetten als in de tijd dat er problemen waren.

Als werkgever of leidinggevende is het van belang om in gesprek te blijven met de werknemer. Zorg dat je weet wat er speelt, privé en werk kan niet altijd gescheiden blijven.

Als werknemer mag je, wettelijk, niet vragen wat iemand mankeert als hij/zij zich ziekmeld. Hoe kom je er dan achter dat iemand iets mankeert en of dit door eventuele problemen komt?

Door met elkaar te praten, door aandacht te geven aan de medewerker. Het levert zo veel op!

11 thoughts on “Werknemer heeft privé problemen, wat doe je als werkgever?

  1. Om te beginnen is het belangrijk dat een werkgever een relatie met de werknemer heeft, dan kun je veel meer bereiken als werknemer en misschien dan ook iets voor hem/haar betekenen. Als het privé niet lekker zit doe je je werk ook niet goed. Het heeft toch met elkaar te maken.

  2. Maaike says:

    Goede blog. Dit is in een stuk beter dan het alleen maar eisen, eisen, eisen, wat er tegenwoordig veel gebeurt. De werknemer wordt vaak niet meer als mens gezien. Dat mag wel weer meer terugkomen.

  3. Klaartje says:

    Goed punt, blijf in gesprek. Een goed leidinggevende zorgt dat hij/zij de mensen kent, weet wat er speelt (of vermoedt dat er wat speelt) en dat wat er verteld wordt privé is en blijft. Ik heb zelf ervaren hoe waardevol dat is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *