7 Quick tips om vertrouwen op de werkvloer terug te brengen

vertrouwen

Tips om vertrouwen op de werkvloer terug te brengen

In een andere blog heb ik al eerder uitgelegd waarom het belangrijk is om te zorgen voor vertrouwen van de interne klant, de medewerker. Als je goed zorgt voor de interne klant, dus als het vertrouwen goed is, dan zal ook de externe klant vertrouwen in het bedrijf krijgen.

Vertrouwen van klanten zorgt voor groei van het klantenbestand, van terug komende klanten, dus van groei van het bedrijf.

Vertrouwen van medewerkers zorgt ervoor dat er een goede werksfeer is, dat er goede productie is, dat medewerkers goed samenwerken en dat er minder ziekteverzuim is.

Alleen hoe doe je dat nou? Hoe zorg je ervoor dat er weer vertrouwen op de werkvloer komt?

Vertrouwen wat ooit geschaad is, is moeilijk te herstellen, maar niet onmogelijk:

  1. Aandacht

Geef de medewerkers oprechte aandacht. Aandacht geef je door naar elkaar te luisteren en door respect te tonen voor elkaar. Door tijd te maken voor een praatje, maar ook om serieus te luisteren als er een probleem is, privé of zakelijk. Weten wat er speelt in het leven van de medewerkers zal helpen om eerder met elkaar in gesprek te gaan. Er zal een open en vertrouwelijke cultuur ontstaan. Als er dan iets aan de hand is, is de drempel om een serieus gesprek aan te gaan, een stuk lager.

  1. Open zijn

Wees open over je bedoelingen, vertel waarom je het belangrijk vind om het vertrouwen op de werkvloer te herstellen/verbeteren. Vertel je doelen en praat met elkaar over wat er nodig is om te zorgen voor vertrouwen in het team.

  1. Het goede voorbeeld geven

Zelf verlaag je de drempel door open en eerlijk te zijn. Communiceer duidelijk over de doelstellingen, over eventuele issues, maar ook over jezelf. Door open te zijn over jezelf, met respect naar de ander, verlaag je de drempel voor de ander.  Roddel niet over anderen en zeg wat je doet en doe wat je zegt.

  1. Dank tonen

Op het moment dat iemand het werk naar tevredenheid heeft gedaan, of af heeft, eigen initiatief laat zien, toon dat dan door simpel ‘dank je wel’ te zeggen. Geef eens vaker een oprecht compliment. Als iets klaar is, wat je als team gedaan hebt, laat dan duidelijk weten dat je trots bent op het hele team. Ga niet zelf met de eer strijken.

  1. Respect

Medewerkers zijn volwassen mensen, behandel elkaar ook zo. Behandel de ander zoals je zelf ook behandeld wil worden. Trek niemand voor, toon respect naar elkaar. Wees duidelijk over welk gedrag wel en welk gedrag niet geaccepteerd wordt. Door hier duidelijk in te zijn en 1 lijn in te trekken zorg je ervoor dat iedereen weet waar hij/zij aan toe is en ze ook onder elkaar respect tonen.

  1. Communiceren

Een goede en duidelijk communicatie zorgt voor vertrouwen. Praat met medewerkers over vertrouwen, wat hebben zij nodig, maar ook wat is hun referentiekader omtrent vertrouwen? Wat vinden zij belangrijk? Draag dit als werkgever uit, als teamleider, als directie enz. enz. Ben consequent in het doorvoeren van het nieuwe beleid wat met elkaar is afgesproken.

  1. Beleid omtrent PSA

PSA staat voor Psychosociale Arbeidsbelasting. Volgens de Arbowet is elke werkgever verplicht om er voor te zorgen dat medewerkers beschermd zijn tegen PSA. Zorg voor beleid omtrent PSA en dat medewerkers, als ze zich onveilig voelen, of ongewenst gedrag ervaren, bij een vertrouwenspersoon terecht kunnen.

Tot slot

Vertrouwen is belangrijk. Zorg dat deze niet geschaad wordt binnen het bedrijf

Is dit toch het geval? Zorg dan dat deze terug komt en maak gebruik van bovenstaande tips. Werk hier aan met zijn allen.

Dit hoef je niet alleen te doen, er zijn experts die hierbij helpen.

Hoe? Neem contact met mij op, dan kijk ik met je mee om te zien wat het bedrijf nodig heeft.

Is bij jouw bedrijf het vertrouwen goed? Help dan anderen door dit artikel te delen. Tenslotte wil toch iedereen het vertrouwen op de werkvloer goed hebben?

Help elkaar! 

  • Door zoveel mogelijk mijn bericht te delen
  • Door anderen te vertellen over mijn bericht
  • Door te helpen en zaken als vertrouwen en ongewenst gedrag bespreekbaar te houden

Tevens hoor ik graag welke van deze tips voor jou waardevol zijn via een reactie onder dit artikel.

Met zijn allen kunnen we voor verbetering zorgen. Er is geen werkgever die bekend wil staan als onbetrouwbaar, toch???

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *